سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 48
بازدید دیروز : 101
کل بازدید : 459190
کل یادداشتها ها : 2619
خبر مایه


 قیمت آهن آلات در هفته‌های اخیر با افزایش چشمگیری روبه‌رو شده است. کارشناسان بازار فولاد پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش قیمت تا پایان سال ادامه خواهد داشت. 6 عامل اصلی در این روند افزایشی نقش دارند که  از جمله آنها افزایش قیمت ارز، تورم و قطعی گاز عنوان شده است...

آهن پرایس: با توجه به افزایش قیمت چشمگیر آهن آلات در هفته‌های اخیر، کارشناسان بازار فولاد پیش‌بینی می‌کنند که افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات تا پایان سال ادامه خواهد یافت؛ این افزایش قیمت به عوامل متعددی از جمله افزایش قیمت ارز، قطعی گاز کارخانه‌های فولادی، کاهش عرضه، افزایش تقاضا و انتظارات تورمی مربوط می‌شود. در ادامه به بررسی 6 عامل اصلی و تأثیر آنها بر قیمت آهن آلات پرداخته می‌شود.

1. افزایش قیمت ارز:

یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت آهن آلات، افزایش قیمت ارز است. قیمت ارز در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته و این موضوع باعث افزایش قیمت مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید فولاد شده است.

نخستین روز هفته با افزایش چشمگیر قیمت دلار همراه بود به طوری که در ابتدای روز هر دلار در بازار آزاد به 60 هزار تومان رسید اما در پایان روز کمی عقب نشینی کرد و روی 59 هزار و 450 تومان بسته شد. این میزان از افزایش قیمت دلار طی دو ماه اخیر بسیار عجیب و چشمگیر است.

2. قطعی گاز کارخانه‌های فولادی:

قطعی گاز کارخانه‌های فولادی در فصل زمستان، یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند به کاهش عرضه و افزایش قیمت آهن آلات منجر شود. در سال‌های اخیر، قطعی گاز در فصل زمستان باعث شده تا تولید فولاد در کشور کاهش یابد و این موضوع به نوبه خود باعث افزایش قیمت آهن آلات شده است.

3. کاهش عرضه:

علاوه بر قطعی گاز، عوامل دیگری نیز می‌توانند به کاهش عرضه آهن آلات منجر شوند. از جمله این عوامل می‌توان به کمبود مواد اولیه، فرسودگی تجهیزات و ناتوانی در تامین قطعات اشاره کرد.

4. افزایش تقاضا:

از جمله عواملی که می‌تواند به افزایش تقاضا برای آهن آلات منجر شوند می‌توان به افزایش قیمت مسکن، افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز و افزایش پروژه‌های عمرانی اشاره کرد.

در چنین شرایطی انبارداران برای حفظ موجودی انبار و تکمیل محصولات خود به خرید میلگرد و آهن روی می‌آورند که موجب افزایش تقاضا و به تناسب آن افزایش قیمت روز میلگرد و تیرآهن و ... می‌شود.

5. انتظارات تورمی:

انتظارات تورمی نیز می‌تواند به افزایش قیمت آهن آلات منجر شود. زمانی که مردم انتظار دارند که قیمت‌ها در سال 1403 افزایش یابد، برای خرید آهن آلات در حال حاضر اقدام می‌کنند و این موضوع به افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود.

6. کاهش عوارض صادراتی:

کاهش عوارض صادراتی زنجیره فولاد پارامتر دیگری است که به افزایش قیمت آهن دامن می‌زند؛ به این صورت که کاهش عوارض صادراتی به افزایش صادرات موارد اولیه و کاهش عرضه داخلی منجر می‌شود که به ‌تبع آن افزایش قیمت روز آهن آلات نیز افزایش می‌یابد.

با توجه به عواملی که ذکر شد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت آهن آلات تا پایان سال وهمچنین در سال 1403نیز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو باشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند که مصرف‌کنندگان و فعالان صنعت ساخت و ساز برای خرید آهن آلات در سال 1403 برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند و از نوسانات قیمت در بازار آهن آلات آگاه باشند.

گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن داخلی ایرانی حاکی از افزایش قابل توجه قیمت آهن آلات در دومین هفته اسفند ماه است.

نوسانات قیمت آهن آلات

قیمت میلگرد آجدار در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 200 الی 1000 تومانی همراه بود به این صورت که قیمت میلگرد میانه 26.600 تومان اعلام شد، قیمت میلگرد نیشابور 26.110 تومان و قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان 27.200 تومان اعلام شد. طبق آمار قیمت میلگرد آجدار روز گذشته از کف 25.700 تومان تا محدود 27 هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها 50 الی 150 هزار تومان افزایش را تجربه کرد. قیمت تیرآهن 22 که جزو پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن به شمار می‌رود روز گذشته در هر کیلو حدود 37 هزار تومان اعلام شد و قیمت تیرآهن 14 هم در هر کیلو 34 هزار تومان به فروش رسید.

قیت روز ورق سیاه در کارخانه‌های اکسین و گیلان ثبات داشت، اما قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه و کاویان در برخی ضخامت‌ها 500 الی 700 تومان افزایش داشت همچنین قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و ورق شیروانی در اکثر کارخانه‌ها 500 تومان افزایش داشتند.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل آلومینیوم و انواع پروفیل آهنی در برخی کارخانه‌ها 100 الی 1000 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد؛ قیمت قوطی آهن 2 میلیمتر ورق فولاد مبارکه در برخی مبادی فروش بین 43.500 تا 44.000 تومان برآورد شد.

گفتنی است به تبعیت از روند کلی بازار آهن قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله صنعتی و انواع لوله‌ها در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده 100 الی 1000 تومان افزایش را تجربه کردند.

قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی در اکثر کارخانه‌ها 500 الی 1000 تومان افزایش داشتند، به جز کارخانه جاوید بناب که ثبات قیمت را اعمال کرد.

معاملات آهن اسفنجی در بورس کالا: کاهش عرضه و تقاضا، ثبات قیمت

گزارش‌ها از بورس کالای روز شنبه حاکی از معاملات 49 هزار تنی آهن اسفنجی بود. این حجم عرضه، کمترین میزان عرضه در دو سال اخیر محسوب می‌شود که دلیل آن قطعی گاز بسیاری از واحدهای احیای مستقیم عنوان شده است.

از سوی دیگر، تقاضای آهن اسفنجی نیز در این روز با محدودیت‌هایی روبه‌رو بود و به کمترین میزان در دو سال اخیر رسید. این محدودیت‌ها به دلیل بخشنامه‌های جدید وزارت صمت در خصوص عرضه و تقاضای محصولات فولادی در بورس کالا اعمال شده بود.

با وجود کاهش عرضه و تقاضا، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا با ثبات نسبی همراه بود و به طور میانگین 0.4 درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافت. قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در این روز 13.449 تومان بود، در حالی که این رقم در هفته گذشته 13.499 تومان بود.

تحلیلگران معتقدند که ثبات قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا در این روز، به دلیل تعادل بین عرضه و تقاضا علی‌رغم کاهش هر دو شاخص بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که در صورت ادامه قطعی گاز و اعمال محدودیت‌های بیشتر در عرضه و تقاضا، قیمت آهن اسفنجی در روزهای آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید:میلگرد 4 هزار تومان گران شد

علاوه بر این، تحلیلگران به این نکته نیز اشاره می‌کنند که قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به طور مستقیم به قیمت مواد اولیه، نرخ ارز و سایر عوامل اقتصادی مرتبط است. بنابراین، هرگونه تغییر در این عوامل می‌تواند بر قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا تاثیرگذار باشد.

در نهایت، فعالان بازار فولاد منتظرند تا ببینند که با رفع قطعی گاز و لغو محدودیت‌های عرضه و تقاضا، قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.

 






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ